woensdag 23 november 2011

Rapport tijd!

De meiden hebben hun eerste rapport van dit schooljaar ontvangen. Ook hebben we tien minuten gesprekjes gehad. Dit zijn dan ook meteen de laatste gesprekjes, verder krijgen we nog twee keer een rapport maar geen rapportbespreking meer.

En de beide meiden doen het ontzettend goed!
Volgens de juf van Julia loopt ze voor op alle gebieden van haar ontwikkeling. Geen nieuws voor ons maar wel fijn dat school er boven op zit en Julia materialen aanbiedt op haar niveau.
De juf was zeer verbaasd (en trots) dat Julie nu al zo hoog scoort, aangezien ze vorig jaar nog geen woord Engels sprak (Julia heeft dezelfde juf als vorig jaar). Ze verwacht dat Julia heel makkelijk door de basisschoolstof zal lopen en dat ze dat met veel plezier zal blijven doen. Wij hopen met haar mee.

Een gedeelte uit haar rapport:
Julia revels in her 'SK' experience and carries herself with confidence, composure and purpose. She is very clear about classroom expectations and strives everyday to help younger friends understand the importance of why things 'run the way they do' for various reasons. Julia is emphatic and cooperative in her interactions with peers. She proposes sensible ideas to deal with commonplace problems and seeks adult help for situations beyond her scope. Julia uses independent writing and reading times well and selects suitable levelled texts and topics of interest to hone budding literacy skills. In reading, she consults the picture for information and tracks text; using phonics to sound out unfamiliar words. Go Julia!

Eva's rapport was ook indrukwekkend. Op 'learning skills and work habits' scoort ze op alles een 'good' of 'excellent'.
Een stukje uit Eva's rapport:
Eva demonstrates initiative in that she has strong interest in learning and consistently acts upon new opportunities to improve her work. She also works very well independently and requires minimal supervision.
In het gesprek met de leerkracht kwam naar voren dat Eva het soms lastig vindt om in een groep een opdracht te doen, maar volgens de juf kwam dat vooral omdat Eva dan al doorheeft wat de bedoeling is en dus een aantal stappen verder is dan de rest van het groepje. Dat kan erg frustrerend zijn voor haar. Volgens de leerkracht deed Eva het prima in de klas. Ze is sociaal, heeft veel vrienden, helpt graag andere kinderen en is actief in de klas. Ze voorzag geen enkele problemen. Ze heeft opgemerkt dat Eva zeer goed leest en voor is met rekenen. Ze houdt het allemaal in de gaten, zodat als Eva zich verveelt ze hier mee aan de slag kan gaan. Dat is nu niet het geval. Het leren van Engels en Frans geeft nog voldoende uitdaging.

We zijn dus erg trots op onze meiden.Niet zo zeer om hun resultaten, maar vooral omdat ze zo hard gewerkt hebben om mee te kunnen komen in een nieuw land met een nieuwe taal! Heerlijk om te horen dat ze beide graag andere kinderen helpen en sociaal heel goed in de groep liggen!
We zijn erg blij met beide leerkrachten, heerlijk enthousiast en trots op onze meiden.

We kunnen weer rustig slapen ;)