woensdag 14 maart 2012

Een rapportkaart om U tegen te zeggen

Eva heeft haar rapportkaart gekregen en het was er weer één die buitengewoon goed was!

Eva scoort op alles een A of zelfs een A+, alleen op de kunstvakken scoort ze een B (nog steeds erg goed), maar ik begreep nu van meerdere ouders dat die leerkracht nooit een A geeft, zelfs niet aan een jongen die nu net een hele grote prijs heeft gewonnen in Toronto op muziekgebied.

Maar goed een meisje die de schoolstof (te) makkelijk aan kan. Eva vindt het allemaal wel best. Laatst had ze gevraagd aan de juf of ze moeilijkere stof kon krijgen en daar wordt dan bevestigend op geantwoord en zelfs in haar rapport staat dat Eva uitgedaagd moet worden, maar helaas gebeurd dat niet. Tot op heden geen probleem omdat er zoveel variatie in de vakken zit, dus het vervelen is altijd maar kort.
Waar ik heel erg van onder de indruk was, was dat de juf naar me toe kwam om te vertellen dat er de dag ervoor iets heel bijzonders was gebeurd. In Eva's klas zit een jongen met zeer complex gedrag. Inmiddels heeft het ventje vier zware diagnoses en juf staat er alleen voor met hem en de rest van de klas. Oftewel veel tijd gaat in deze jongen zitten en ze zit regelmatig met haar handen in het haar.
Deze jongen had tegen de juf gezegd dat hij het huiswerk niet had begrepen. Eva was toen naar de juf gegaan en gevraagd of ze dit jongetje mocht helpen. De juf was erg onder de indruk geweest hoe Eva het rekenen aan hem uitlegde en vertelde dat Eva heel geduldig en begripvol was en de uitleg met veel respect voor de jongen gaf. Dat zijn nou de berichten waar ik blij van wordt en trots natuurlijk!

Julia kreeg geen rapportkaart, maar de juf nam me even apart. Julia bleek soms niet zo vrolijk te zijn in de klas en ze kwam er niet achter wat er was. Thuis bleek dat Julia school te makkelijk vind (komt bekend voor). Dit teruggekoppeld aan juf en die ging er meteen mee aan de slag. Nu doen ze hier in de kleuterklassen al ontzettend veel aan lezen, schijven en rekenen, maar dat was blijkbaar niet voldoende voor Julia. De juf laat haar nu 'chapter-books' lezen (boeken met hoofdstukken) en ze mag los met rekenen. Na het weekend moeten ze altijd een tekening maken over iets wat ze gedaan hebben dat weekend en dan moeten de groep 2-ers een zin schrijven over wat ze getekend hebben. Julia moet nu een verhaal schrijven. De juf vreest dat ze anders niet met plezier naar school zal blijven gaan. Julia is helemaal gelukkig en is ontzettend trots op zichzelf.
Verder doet ze het gewoon super goed in de klas. Ze is sociaal en zorgzaam en vooral erg vrolijk.
De juf gebruikt haar veel als voorbeeld naar de groep 1-ers. Zo kreeg Julia de logeerbeer als eerste mee naar huis omdat zij rustig alle vragen van iedereen zou beantwoorden. Verder heeft Julia één geweldig leuk vriendinnetje, die gelukkig volgend jaar ook de Franse stroming gaat doen, dus we gaan ons inzetten om ze bij elkaar in de klas te krijgen volgend jaar.

Nou een heerlijk opschep-draadje, maar dat moet kunnen af en toe! We zijn vreselijk blij dat ze het beide zo goed doen op school, ze met plezier gaan en veel leuke vriendjes en vriendinnetjes hebben!