zaterdag 22 januari 2011

School

Misschien is het tijd om wat over school te vertellen.

Eva heeft het erg naar haar zin op school. Ze gaat vijf hele dagen en ze lijkt de vrije woensdag- en vrijdagmiddagen niet te missen. Op school doen ze in de ochtend alles in het Frans en 's middags alles in het Engels. Ze hebben hier blokken met lesuren. Dus 's ochtends hebben ze bijv. Frans en nog een vak en 's middags hebben ze Engels en rekenen.
Voor muziek hebben ze een andere leraar en dat vindt plaats in het muzieklokaal. De gymnastiek is in een grote gymzaal in school. Dat hebben ze twee tot drie keer per week en daarnaast moeten ze iedere dag verplicht minimaal 30 minuten iets van beweging doen in de klas. Dat kunnen bijv. renspelletjes zijn, dansen ed. Dit is dus naast de twee keer 40 minuten pauze die ze hebben (waarvan ze 2 x 20 minuten eten en 2x 20 minuten buiten spelen).
De pauzes zijn anders ingedeeld. Ze hebben om 11 uur pauze en ik geloof om 13.30 nog een keer.
In deze pauzes zijn de leerkrachten vrij en komen er kinderen uit een oudere groep om de kinderen te helpen met de lunch. Na de twintig minuten gaan ze naar buiten waar toezicht is.
De kinderen krijgen ook taken (naast bijv. dus het toezicht houden bij de jongere kinderen) in de school.
Zo was Eva afgelopen week de milk-helper en dan moet ze de melk en chocolademelk voor de kinderen van haar klas ophalen (melk en chocolademelk kun je bestellen op school).
Deze week is ze de compost-helper en dus verzamelt ze alle fruitresten ed.
Oudere kinderen doen de mededelingen iedere ochtend. Ze vertellen dan door de intercom wie er jarig zijn, wat voor speciale gebeurtenissen er zijn en vertellen iets over het thema van de maand. Dat kan bijv. kracht zijn of moed en dan worden er vaak gezegdes van bekende geschiedenispersonen aangehaald. Daarna begint het Oh Canada (volkslied) voor de kinderen in de Franse stroming in het Frans en voor de kleuters en de Engelse stroming in het Engels en daarna beginnen de lessen.
Er zullen nog wel meer taken zijn, maar die hebben we nog niet meegekregen.

Op school doen ze veel leuke proefjes, maar doen ook veel leuke doe-dingen. Laatst hadden ze pizza gemaakt in de klas, soms hebben ze een thema waar ze dingen mee doen, bijv. braille maken.
Huiswerk krijgen ze ook. Eva krijgt iedere dag een leesboek mee naar huis en het is eigenlijk wel de bedoeling dat dat boekje de volgende dag gelezen terug komt. Vanaf volgende week komen daar ook dagelijks Franstalige boekjes bij. Verder gaan ze iedere week naar de bibliotheek en kiezen daar een Engels en een Frans boek uit en die houden ze dan thuis tot de volgende week.
Dan nog het gewone huiswerk.
Op dinsdag krijgt Eva huiswerk mee voor de hele week. Er zit altijd rekenen bij, lezen, zelf zinnen maken met bepaalde woorden die er in moeten voorkomen, gedichten voordragen aan minimaal drie personen (gelukkig zijn we met zin vieren en Tommie tellen we ook mee ;)) en een Franse opdracht.
Best veel dus, maar Eva doet het met veel plezier.

Ook bij Julia begint het serieus te worden. In de kleuterklas is het de bedoeling dat ze leren lezen. Niet als jongste kleuters, maar ze maken er wel een begin mee. En dus krijgt Julia nu ook huiswerk mee. Een map met een bladzijde huiswerk per week, met bijv. versjes (die ze ook in de klas leren), met de maanden van het jaar, leren cijfers schrijven, letters herkennen ed.
Sinds deze week zijn ze ook begonnen met het leesprogramma voor de jongste kleuters en dus heeft Julia twee boekjes mee gekregen die we en zij moeten lezen.
Ik vind het nogal wat.
Nu is Julia erg geinteresseerd in letters en ook al wel wat in lezen, maar om dat nu standaard te maken bij kleuters. Met een Eva die kon lezen met drie jaar en nu een meisje die vast ook wel leert lezen voordat ze in groep 3 zit, maak ik me weinig zorgen, maar ik geloof niet dat alle kinderen klaar zullen zijn om te leren lezen voordat ze 6 zijn.
Ik vind het ook niet nodig want ik geloof niet dat deze kinderen beter kunnen lezen aan het eind van groep 3 dan de kinderen in Nederland. Maar goed we zullen de boekjes voorlezen, maar het echte leren lezen, dat mogen ze op school gaan doen. Eva leerde zichzelf lezen, als Julia dermate geinteresseerd is in lezen, kan zij dat vast ook wel.
Maar goed naast het huiswerk, dus twee boekjes te lezen. Best veel voor kleuters, gelukkig gaan ze niet iedere dag naar school.
Bij de kleuters zijn ze hier al meer gericht op schrijven, lezen en rekenen en is er minder speeltijd en knutseltijd. Ze hebben hun eigen tafeltje en stoeltje en ze moeten bepaalde taken doen.
Julia heeft sinds deze week meer haar draai gevonden lijkt het. Ik kreeg een enthousiast briefje van de juf dat ze erg goed aan het Engels praten is en nu ook vriendjes probeert te maken!
Gaat helemaal goed komen dus!

Nu ik het zo schrijf denk ik tjee wat moeten ze al veel, maar dat is meer mijn/ ons gevoel denk ik, want beide meisjes vinden het huiswerk erg leuk om te doen en gaan er heel ontspannen mee om.

Op school hebben ze leuke activiteiten. Zo is Eva lid van het koor en zijn er voor de oudere kinderen veel sportteams en kunnen ze bijvoorbeeld ook mee doen met de schoolmusical ed. Daarnaast hebben ze spiritdays. Vandaag moest iedereen in de pyama komen en dus stonden alle meesters en juffen de kinderen te verwelkomen in hun pyama.
De juf van Julia houdt er van om zich heerlijk uit te dossen op dit soort dagen en dus ging Julia al giechelend naar binnen. Zo hebben ze ook de 'wear red and green day' en zo bedenken ze steeds weer iets anders. Het leuke is dat iedereen enthousiast mee doet!

Tot nu toe bevalt het schoolsysteem ons goed. Ze worden op verschillende manieren uitgedaagd, er is veel afwisseling en de leerkrachten zijn erg begaan met de kinderen.
Er zijn veel uistapjes met de klassen. Dinsdag ga ik met Eva en haar klas mee naar de brandweer en zo zijn we eerder naar het klei-cafe geweest en naar de ijsbaan. Erg leuk en leuk ook om te zien dat veel ouders zich betrokken voelen bij de school en mee gaan op deze uitstapjes.
En wat natuurlijk erg fijn is dat je gewoon vrij kunt krijgen als je op vakantie wilt met je kinderen buiten de schoolvakanties. De komende twee maanden gaan veel gezinnen de zon opzoeken en zijn ze voor één of twee weken niet op school.
We gaan vast nog wat mooie tripjes maken de komende jaren!