donderdag 3 maart 2011

Rotary

Zoals de meesten wel weten ben ik hier actief geworden bij de Rotary. Ik ben gevraagd om lid te worden, maar daar ben ik nog niet over uit. Dinsdag ben ik naar een meeting geweest. De Rotary heeft wekelijks een meeting en hier doen ze dat 's ochtends en wel om 7.15! In Stratford zijn twee Rotary clubs en dit is de kleinere en jongere club, waardoor er ook meer jongere mensen lid zijn (maar ik ben wel een hele jonge blom daar :) ) en ook veel vrouwen.

Afgelopen dinsdag had Bert een klus in Stratford en kon de kinderen dus naar school brengen, een goed moment om naar een meeting te gaan, want normaal gesproken lukt dat dus niet.

Hoe gaat dat er nou aan toe bij zo'n meeting?
Je komt binnen, zegt iedereen goedendag en meld je. Je krijgt dan een lot met een nummer wat je bewaard want hier kun je een prijs mee winnen!
Je kiest een plekje aan een tafel en als de gong gaat haal je je ontbijt op. Een lekker lopend buffet met broodjes, eieren, worst, spek, cereals ed. Daarna ga je ontbijten en als iedereen klaar is begint de officiele meeting.
Er wordt eerst Oh Canada gezongen, gevolgd door een gebed en daarna worden er nog vier regels van de Rotary door iedereen uitgesproken.
Tot slot wordt er geproost. Eerst op de koningin van Engeland, daarna op de president van Brazilie (i.v.m. de uitwisselingsstudent die daar vandaan komt) en daarna op de Rotary international.
Vervolgens mag iedereen die iets wil zeggen iets zeggen, mits hij wat geld doneert in een bakje waar iemand mee rondloopt.
Dat kan zijn dat iemand iets wil vertellen over iets wat er gebeurd is in zijn familie, dat kan een grapje zijn, dat kan een verslag zijn van een activiteit ed. Vaak is dit wel een grappig gedeelte, want de mensen vertellen de gekste dingen en het hoeft dus ook niet serieus te zijn. Er wordt dan ook de verloting gedaan en degene met het juiste nummer krijgt een kadootje.

Deze week werd er daarna iemand van het ziekenhuis naar voren gevraagd en die kreeg twee cheques overhandigd. De Rotary-club heeft geld ingezameld voor het ziekenhuis voor oa. een nieuw MRI-scan (dit soort dingen gaan hier veel meer via dit soort clubs dan in Nederland).
Iedere week is er een gastspreker en dit keer was het iemand die uitleg kwam geven over de 'intelligent community'. Zoals ik al eerder had geschreven zit Stratford momenteel bij de top-7 van de 'intelligent community' wedstrijd en nu kregen we uitleg over het hoe en waarom. Erg interessant moet ik zeggen!
Na deze gastspreker is er nog tijd voor wat 'zakelijke' dingen. Zo zijn ze nu een spaghetti dinner fundraiser aan het organiseren. De Rotary organiseert een avond waar je spaghetti kunt eten en de opbrengsten gaan dan naar het goede doel (dit keer kinderen in El Salvador). Ze hopen zo op één avond 6000 dollar te vergaren.

Hierna gaat iedereen richting zijn werk (behalve ik dan ;))

Zondag ga ik naar een training voor de youth exchange counsellors. Ik ben erg benieuwd!